دسته بندی نشده

اصول و قواعد نورپردازی هتل ها

اصول-و-قواعد-نورپردازی-هتل

اصول و قواعد نورپردازی هتل ها  اولین چیزی است که باید توجه ویژه ای به آن کرد. طراح های ساختمان اولین کاری که باید انجام بدهند اندازه گیری فضاها برای نورپردازی است.نور اولین پارامتری است که  برای مهمانان مانند هتل، رستوران، کافی شاپ و …  به آن دقت می کنند.

یک طراح خوب باید نیاز کارکنان، بازدیدکنندگان و مشتریان را درک کنند.هم طراح و پخش کننده لوازم الکتریکی هردو گروه باید بتوانند محیط اطراف خود را به خوبی ببینند .

درک کنند تا بتوانند به راحتی وظایف خود را انجام دهند یا در فضا حرکت کنند و از آن لذت ببرند. در چنین مکانی تأثیر نور بر روح غریبه بسیار مهم است. نور باید افراد را راهنمایی کند و اطلاعات لازم برای ارتباط با چشم را به آنها بدهد. نورپردازی باید کاربردی، جذاب باشد و راحتی را برای مهمانان فراهم کند.

علاوه بر این، طراحی نور باید با طراحی معماری سازگار باشد. به طور کلی با روشنایی مرکز امداد باید به اهداف زیر دست یافت:

 

  • هماهنگی با معماری و طراحی داخلی مجموعه
  • نور با کیفیت خوبی برای کارهای بصری ایجاد می کند
  • کنترل نوع تابش خیره کننده
  • فراهم کردن نور کافی مناطق
  • تلفیق هزینه بر اساس هزینه با توجه به هزینه اولیه و نگهداری
  • ذخیره انرژی

در مکان هایی که مردم از مهمان پذیرایی می کنند، فعالیت های مختلفی در زمان های مختلف انجام می شود. به عنوان مثال، بسیاری از سالن ها برای دعوت، جلسات، کنفرانس ها، برنامه ها، نمایشگاه ها و سرگرمی استفاده می شوند. برای این منظور سیستم روشنایی در این اتاق ها باید قابل کنترل بوده و دارای شرایط نوری دیگری باشد تا بتوان نور مناسبی برای مصارف مختلف ایجاد کرد.

هتل ها دارای بخش های مختلفی مانند اتاق های خواب ، آشپزخانه، قسمت اداری نورپردازی خاص خودش را دارد مشتریان راحت با آن ها ارتباط برقرار کنند. تفاوت عمده نورپردازی در قسمه های مختلف هتل وجود دارد.

نورپردازی قسمت های گوناگون هتل

همانطور که گفته شد بسیاری از قسمت های هتل نیازهای متفاوتی به الکترونیک و تکنولوژی دارند و از میان این ویژگی های مختلف می توان به زمینه های نورپردازی حرفه ای مانند شدت نور، رنگ نور، شاخص رنگ، نوع متریال و … اشاره کرد.

از بسیاری از قسمت های هتل ها و اقامتگاه ها که در طراحی خود نیاز به المان های نورپردازی خاصی دارند می توان به نما، لابی و پذیرایی، درها، آشپزخانه و اتاق ها اشاره کرد. سایر مکان ها مانند کافی شاپ ها و رستوران ها، سالن های بدنسازی و استخرها، فروشگاه ها، اتاق های اداری، لوازم خانگی و … همانند نورپردازی سایر مصارف ذکر شده رویه ای دارند. برای مثال دستورهایی که باید در نورپردازی رستوران رعایت شود با رستوران های دیگر فرقی ندارد.

بنابراین بهتر است در هر کاربری از نورهایی به صورت سفارشی با توجه به ویژگی های محیطی فضا استفاده شود و دارای عناصری مانند قابلیت تنظیم نور، زاویه، ارتفاع یا تغییر رنگ باشد. به عنوان مثال خوب است در رستوران های هتل قابلیت تغییر رنگ نور را داشته باشیم تا بتوان از نور سفید یا سرد در هنگام صبحانه و از نور گرم در هنگام شام استفاده کرد.

کاغذ دیواری، پروژکتور، ریسه ها رنگی مختلف، چراغ های جت (چراغ های خطی) رایج ترین متریال ها در نورپردازی نما هستند که منابع نوری مورد نیاز برای برنامه ریزی فضا مانند نمای هتل، ساختار جزئیات معماری و محل نصب چراغ ها را انتخاب می کنند.

بسته به سبک معماری هتل (کلاسیک یا مدرن)، نورپردازی مطابق با آن سنت است. مانند هتل های با طراحی کلاسیک، استفاده از عناصری مانند ستون ها، ستون ها و سایر عناصر تزئینی خاص سبک کلاسیک را می توان در طراحی آن مشاهده کرد.

در این گونه برج ها، طرح معمار یا طراح، انعکاس چنین جزئیاتی است، بنابراین باید این رفتار را پذیرفت و ضمن احترام به این فرهنگ نورپردازی، در قالب تزیینات انجام شود و این ویژگی ها را می توان یافت. در شب؛ استفاده از منابع نور مانند لاین لایت و دیوارکوب برای این منظور ایده آل است و حتی می توان از سیم نیز در این سبک استفاده کرد.

روشنایی در هتل برای قسمت های اداری

لابی هتل یکی از بخش هایی است که پس از ورود به هتل، توجه مردم را جلب می کنند؛ به همین دلیل، لازم است که به شیوه ای برجسته و ظریف طراحی شود تا این برتری را می توان ترکیب کرد، علاوه بر زیبایی بصری،  روشنایی اولیه و مناسب و ایجاد فضای راحت و جذاب برای مردم و مهمانان ایجاد شود. یکی از موثرترین ویژگی های موثر و موثر است که می تواند در لابی هتل یا محل اقامت برای جذب مسافران و مهمانان استفاده شود.

برای این منظور، با استفاده از تکنولوژی روشنایی عمومی، استفاده از چراغ های گرم، چراغ های کم، سقف جمع و جور و نور به همان اندازه است، و یک چراغ تزئینی تنها می تواند بسیار مفید در ایجاد فضای و زیبایی بصری برای فضا استفاده شود.

با توجه به این واقعیت که لابی هتل همیشه نیاز به نور روشن ، توصیه می شود با استفاده از لامپ های صرفه جویی در انرژی و تجهیزات برای این منظور برای انرژی و هزینه ها؛ یکی دیگر از بخش های مهم ساختمان مسکونی که مشتریان همیشه در تماس هستند، همیشه همواره همتایان است که شامل همان منطقه پذیرش است که معمولا در امتداد لابی قرار دارد به طوری که همیشه برای بازدید کنندگان قابل مشاهده است.

با استفاده از تجهیزات مانند لامپ های برجسته و استفاده از تکنولوژی روشنایی محلی، می توانید این را با سایر قسمت های لابی برجسته کنید؛ از سوی دیگر، از آنجایی که شمارنده یک ایستگاه کاری است، بر خلاف سایر قسمت های لابی که معیارهای خاصی را دنبال نمی کند و بیشتر بر روی طراحی و مهندسی ساختمان تکیه نمی کند، آنها باید دارای شدت روشنایی کمتر از 300 لوکس باشند.

روشنایی در هتل برای راهرو ها  و قسمت همگانی

 

پله ها و راهرو ها بین اتاق ها و فضاها یکی از رایج ترین عناصر رایج ساختمان مسکونی هستند؛ این مناطق باید به آرامی روشن شود تا مسافران بتوانند اتاق را پیدا کنند و به آسانسور و نردبان برسند.

تجهیزات و دیوارهای سقف استفاده می شود و همچنین منابع روشنایی عمومی و روشنایی محرمانه در این بخش از هتل؛ انتخاب این نوع تجهیزات بستگی به پارامترهایی مانند ابعاد فضا، به ویژه ارتفاع و سبک طراحی، طراح یا طعم دارد؛ برای روشنایی مشترک، استفاده از تکنولوژی روشنایی عمومی کافی است.

اما در برخی از بخش های آنها، تکنولوژی روشنایی متمایز می تواند برای نمایش آگهی های دیجیتال یا نشانه ها استفاده شود. با توجه به استانداردها، 100 لوکس شدت نور کافی برای برجسته کردن مناطق مشترک هتل ها، اما در پله ها برای حفظ ایمنی، بهتر است از لوکس بیشتر استفاده کنید؛ چراغ های خطی را می توان از پله ها استفاده کرد..

 

 

 

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هفده =